Vanliga frågor

Hur ofta ock varför ska jag låta testa mitt dricksvatten?
Vattenkvalitet förändras mellan årstider, över åren, p.g.a. långsiktiga förändringar i brunnens omgivning. Livsmedelsverket rekommenderar att du som privat brunnsägare ska kontrollera ditt vatten regelbundet vart tredje år. Ett problem med vattnet kan ha stora konsekvenser. Ett vattenkontroll är ett enkelt sätt att säkra att du och din familj inte utsätts för sjukdomsrisker. Att inte dricka vatten som ser brunt ut och luktar illa är naturligt, men en del föroreningar är av lömsk art och varken syns, smakar eller luktar. Exempel på sådana ämnen är radon och vissa mikroorganismer. Dessutom kan det dröja länge innan man blir sjuk eller märker problemet.
När får jag mitt analysresultat?
Laboratoriet analyserar ditt vattenprov samma dag provet som provet har ankommit. Att utföra analyserna tar vanligen 5 – 10 arbetsdagar. När analyserna är klara, sammanställs en rapport som skickas till dig via e-post (eller brev, avgift tillkommer).
Spelar transporttiderna av vattenprovet någon roll?
Transporttiderna är extremt viktiga. Vattnet blir förstört efter långa transporttider. Speciellt mikroorganismer är känsliga. Ändringar i temperaturen kan öka tillväxten av bakterier i flaskan. Därför är det viktigt att minimera transporttider och vi rekommenderar att provet ska tas samma dag som du lämnar det till en transportfirma eller  till posten. Vattenprovet ska tas och skickas från måndag till och med onsdag, så att analyserna kan utföras direkt efter ankomsten på labbet.
Hur tar jag ett vattenprov?
När vi får in din beställning så skickar vi ett provtagningskit med provflaskor, instruktioner och ett frågeformulär med returfraktsedel till er. I ditt provtagningskit finns all information du behöver för att kunna genomföra en lyckad provtagning. Fyll provflaskorna med vatten och fyll i frågeformuläret. Skicka provtagningskittet till oss med medföljande returfraktsedel (om ej avhämtning valdes vid beställningen). Du hittar provtagningsinstruktioner även här.
Vad gör jag om provsvaret visar att mitt vatten inte är bra?
Om ett problem med ditt vatten upptäcks genom analyser ska åtgärder vidtas. Vi rekommenderar att du kontaktar miljökontoret i den kommun du bor för vidare råd och stöd.
När kan jag hämta mitt provkit hos er?
Om du väljer att själv hämta och lämna in ditt provkit hos oss, ska du ange detta vid beställningen. När du har fått din orderbekräftelse kan du hämta ditt provkit hos oss under våra inlämningstider. Efter provtagningen lämnar du igen in ditt provkit under våra inlämningstider. Våra inlämningstider hittar du här.

splash 415344 1920

Här har vi samlat den vanligaste frågorna. Mer information om våra analyser finns också hos Våra tjänster. Kontakta oss gärna om du inte hittar svaret på din fråga (). Vi finns här för att hjälpa dig.